У ФОКУСУ ДЕЦЕМБАР 2015

Милена Јефтић Ничева Костић ХИБИСКУСИ, 2003. уље на платну, 145 × 220 cm

„У фокусу“ за децембар је слика Хибискуси Милене Јефтић Ничеве Костић. Иако позната по богатом сликарском опусу, свој професионални рад је започела у позоришту, бавећи се луткарством, костимографијом и сценографијом.

Слика Хибискуси припада циклусу „Цветање“ у коме је у средишту ауторкиног интересовања природа, тачније богатство вегетацијског света. Почетком XXI века Милена Јефтић Ничева Костић ствара слике великог формата, јаких бојених решења и сочних намаза боје, чије су широке површине у потпуности прекривене флоралним мотивима. Овим сликарским платнима она преноси оптичке сензације које настају током посматрања, студирања и проучавања визуелних подстицаја који потичу из природе, из њених форми, боја и светлости.
Слике из циклуса „Цветање“, као што и сами називи упућују (Хибискуси, Перунике, Булке, Крошње...) репрезентују мотиве света стварности које уметница у стваралачком процесу апстрахује удаљавајући се од миметичког приказа и стварајући сликарство прочишћено од илузивности. Милена Јефтић Ничева Костић полази од мотива из природе, од одабраног флоралног детаља који на лицу места скицира као цртеж или фотографише, а потом га увећава и преноси на сликарско платно дајући му посебно колористичко и светлосно богатство. У питању је лични доживљај спољашње стварности која уметницу инспирише да изгради властиту, сликарску стварност. Њени потези на платну не опонашају природни изглед цветова већ утиске који они остављају.
Слика Хибискуси носи извесну асоцијацију на раскошне цветове црвених хибискуса али се та асоцијативност губи у снажном дејству бојене материје као доминантном ликовном елементу овог дела. Жива и снажна хроматска експресивност не дозвољава да се на слици било шта друго примети, било који детаљ или део биљне форме. Густа бојена паста је наношена кратким потезима у свим правцима стварајући мрежу црта и флека. Сходно модернистичким захтевима Милена је мотив подредила пластицитету слике сводећи је на равну површину платна. Интензитет слике је постигнут хроматским односима – јаке црвене акценте супротставља различитим нијансама зелене и плаве боје. Комплементарне боје различитог светлосног интензитета сложене једна поред друге стварају посебан оптички ефекат и утисак вибрирања и треперења. На делима из циклуса „Цветање“ запажа се понављање једног истог мотива у одређеном ритму, раширеног по читавој површини платна, што је последица Милениног занимања за структуру слике на начин који је проистекао из њене делатности костимографа и дизајнера текстила.

Милена Јефтић Ничева Костић (Томашевац, 9. децембар 1941) је средњу уметничку школу завршила у Новом Саду 1963. године. Дипломирала је на Академији примењених уметности у Београду 1968. године на Одсеку за позоришни костим у класи проф. др Павла Васића. На истом факултету је 1972. године завршила постдипломске студије. Након дипломирања је 1969. године почела да ради као модни креатор у фабрици трикотажа „Зеленгораˮ, а крајем исте године се запослила у Малом позоришту (данас Позориште „Душко Радовићˮ) где се бавила луткарством које је усавршавала код најбољих луткара у Пољској и Чешкој.
На ликовној сцени је присутна од краја шездесетих година прошлог века. Од 1969. године је члан УЛУПУДС-а а од 1971. члан УЛУС-а. Свој ликовни израз је развијала на студијским путовањима у Италији, Пољској, Словачкој, Аустралији, Француској, Америци и Индији. Излагала је на преко четрдесет самосталних изложби у земљи и иностранству (Пољска, Француска, Шведска, Немачка, Израел), као и на бројним групним изложбама.
Уметнички опус Милене Јефтић Ничеве Костић је разноврстан. Почевши од раних циклуса „Кројачки салони“ и „Поправке чарапа“, она је у различитим фазама свога рада знала смело да искорачи из једног дискурса у сасвим нови и другачији. У сликарству је годинама развијала велику тему пејзажа и природе, од асоцијативних пејзажа, преко поентилистистичких слика и цртежа у боји и графитних структуралних цртежа, до бујно расцветалих жбунова и дрвећа у цвату, постижући квалитет имагинарног пејзажа и основну идеју апстракције.
Добитница је бројних признања и награда међу којима се истичу Откупна награда Музеја савремене уметности у Београду (1982), Награда Октобарског салона у Београду (1982 и 1999), Велика награда Србије УЛУПУДС-а и Министарства за културу Србије (1992), Награда за цртеж Бијенала цртежа и мале пластике у Београду (1999).
Радови Милене Јефтић Ничеве Костић се налазе у многим колекцијама у земљи и иностранству. Галерији Матице српске је 2005. и 2006. године поклонила целину од тридесет репрезентативних дела у различитим техникама и из различитих фаза стваралаштва која представља приказ њеног целокупног досадашњег рада.


У фокусу

Информације

Стална поставка

Музејска продавница

Актуелно