У ФОКУСУ СЕПТЕМБАР 2018

Ђорђе (Ђура) Пецић
АКСЕНТИЈЕ ЈОАНОВИЋ И ЈОХАН БОЋОНИ
православни и римокатолички свештеници у Беодри, 1871.
уље на платну, 59,3 × 73,8 cm

„У фокусу“ за месец септембар је двојни портрет православног и римокатоличког свештеника из Беодре, Аксентија Јоановића и Јохана Боћонија, рад сликара Ђорђа Пецића. Слика представља визуелни исказ живота унутар мултиконфесионалне средине, и идејно и тематски одсликава наше размишљање о разноликости као једној од европских вредности.

Ђорђе (Ђура) Пецић
АКСЕНТИЈЕ ЈОАНОВИЋ И ЈОХАН БОЋОНИ
православни и римокатолички свештеници у Беодри, 1871.
уље на платну, 59,3 × 73,8 cm

Разноликост европског континента утемељена је на друштвеној и културној комуникацији три велике религије – хришћанства, ислама и јудаизма, а живот у мултиконфесионалним   срединама присутан је широм европског простора.

Пример изградње дијалога заснованих на различитости у вероисповести овековечио је Ђорђе Пецић на двојном портрету с представом православног и римокатоличког свештеника из Беодре (данас Ново Милошево), Аксентија Јоановића и Јохана Боћонија, из 1871. године и представља један од ретких примера ове врсте у српском сликарству. Свештеници су представљени један поред другог, благо окренути ка средишту слике. Уз класичну репрезентативну поставку портретисаних, анфас, посебну пажњу привлачи положај њихових руку који је у гесту руковања. Овај гест је визуелни израз поштовања, уважавања и слоге између двојице свештеника. У историји Беодре, Аксентије Јоановић и Јохан Боћони остали су упамћени као велики пријатељи, који су сопственим примером допринели слагању и сарадњи становника овог места.

Ђорђе Пецић је овим платном овековечио једно пријатељство и једну причу о неговању добрих односа, толеранцији и уважавању. Истовремено, као пример суживота с другим, дијалога заснованог на различитости у вероисповести, слика је постала сведочанство слагања унутар мултиконфесионалне средине. Портрет свештеника Аксентија Јоановића и Јохана Боћонија одсликава намеру појединаца да кроз лични пример укажу на вредности које свет чине толерантнијим и разумнијим према свим различитостима.

Ђорђе Пецић
(Ада, 1837 – Кикинда, 1929)

Ђорђе (Ђура) Пецић, сликар, припадао је групи такозваних “малих мајстора” српског сликарства XIX века образованих у домаћим сликарским радионицама.

Прве поуке о сликарству стекао је у сликарској радионици Георгија Поповића у Ади, у коју је ступио 1851. године. Од 1856. почео је самостално да ради. У Кикинду се преселио 1858. где се оженио и отворио сликарску радионицу. Врло брзо је постао познат и тражен локални сликар, о чему говоре и многобројни сачувани радови из области црквеног и портретног сликарства. До краја живота остао је везан за Кикинду где је и преминуо 1929. године. 

Пецић је учио и стварао под утицајем сликарства Новака Радонића, чије радове је често копирао, а по пресељењу у Кикинду упознао се и са радом Николе Алексића захваљујући којем је почео да се бави портретним сликарством. Од шесте деценије XIX века па све до првих година ХХ века био је веома активан у иконопису. Први већи рад му је био осликавање иконостаса српске цркве у Мартоношу (1862), након којег је у наредним деценијама уследио низ послова на осликавању иконостаса цркава у Старој Кањижи, Црној Бари, Крстуру, Банатском Аранђелову, Плочицама, Падеју, Мошорину, Малом Гају.

Временом се формирао у врло вештог сликара. Његов рад показује извесну цртачку несигурност и наивност, а у познијим радовима наслућује се снажан утицај сликарства Новака Радонића и Николе Алексића. Упамћен је као „кикиндски, односно банатски” сликар, чије дело се обликовало у провинцијским круговима и међу сеоском клијентелом, али се сматра и да је био „у сенци наших великих уметника и њихових дела као узор”. 

Иако познатији као „сликар светих икона” бавио се и портретним сликарством. Сликао је, углавном житеље Кикинде и околине. Међу његовим најуспелијим радовима је и групни портрет православног и католичког свештеника из Беодре настао 1871. године, који се од 2011. године налази у колекцији Галерије Матице српске, уз још двадесет и четири њему приписана уметничка дела (16 религиозних слика и 8 портрета).

У фокусу



Информације

Стална поставка

Музејска продавница

Актуелно