У ФОКУСУ

Васа Поморишац
УМЕТНИКОВА КЋИ, 1938.
уље на платну, 92,5 × 64,4 cm
Стална поставка уметности XX века

Петнаестог децембра рођни су римски цар Нерон, француски инжењер Гистав Ајфел, француски сликар Анри Матис, а њима се придружује и наш сликар Васа Поморишац. Из тог разлога овог месеца је у фокусу портрет уметникове петнаестогодишње кћерке Јасминке Поморишац, којим завршавамо циклус посвећен младима у години када Нови Сад носи титулу европске престонице младих.

Сматрајући да уметничка традиција треба да буде основа савременог стваралаштва, Васа Поморишац је одабрао пут ка конструктивистичком сликарству. Чак и када су у периоду најснажнијег продора импресионизма као највиши квалитети у сликарству истицани светлост и боја, Поморишац остаје привржен традиционалном академском наслеђу оличеном у чврстом облику, чистој линији, тамној палети и строгој композиционој схеми.

Портрет Уметникова кћи настао је годину дана након Поморишчеве прве самосталне изложбе у Паризу, у којем је боравио између 1935. и 1939. године. Приказана је уметникова кћи Јасминка Поморишац, одевена у тамноцрвену сомотску хаљину кратких рукава, са рукавицама светле, топле пудерасте нијансе које су украшене раскошном чипком. У руци држи шарену марамицу, док тамноцрвена сомотска трака на глави колористички отопљава горњи, монохроматски регистар слике. Француска ликовна критика запазила је да „г. Васа Поморишац најбоље показује шта значи уметност портрета велике традиције” и да се у многоме разликује од модерниста, да више асоцира на класике. Емотивном одмереношћу и хармонијом тонова на овом портрету донекле успева да „открије скривену поезију старине и оживи дух прошлости”. Међутим, иако „тежи прецизности и научности сликара ренесансе” Поморишац за време боравка у Паризу уноси знатне промене у сликање портрета. Ослобођен евокације на класично, фигуру поставља у затворен простор без референци. Портретисани тако постају живи, модерни, потпуно у духу париског модернизма, баш као и овај портрет уметникове кћерке о чијој модерности сведочи незаменљив модни детаљ епохе – светле рукавице. Одступање од класичних идеала којима је Поморишац тежио у свом сликарству, као и уплив париског духа модерности, чини овај портрет посебним у уметниковом опусу.

Васа Поморишац (Модош/Јаша Томић, 15. децембар 1893. – Београд, 9. септембар 1961) је сликарство почео да изучава код сликара Стевана Алексића у Модошу у периоду од 1905. до 1911. године. Академију ликовних уметности у Минхену уписао је 1913. године, али је због избијања Првог светског рата био принуђен да прекине започете студије. Након рата, наставио је уметничко усавршавање у Загребу на Академији за умјетност и умјетни обрт 1919. године. После само шест месеци прешао је у Београд и уписао се у Уметничко-занатску школу, и постао стипендиста Матице српске. Године 1921. стигао је у Лондон где се уписао у приватну сликарску школу Св. Мартин, а годину дана касније у Централну уметничко-занатску школу – одсек сликања на стаклу, на којој је остао до 1924. године. По повратку у Београд сликао је портрете, мртве природе, копије фресака, писао теоријске чланке и уметничку критику. Године 1942. постављен је за професора Академије ликовних уметности у Београду, а након Другог светског рата, 1950. за професора на Академији примењених уметности у Београду.  

Васа Поморишац је био један од водећих представника уметничке групе „Зограф” која је основана 1927. године, и чији полемички дискурс је везан за питања традиције и њеног односа са савременим стваралаштвом. Његов стилски развој се кретао од умереног конструктивизма, преко неокласицизма до монохромног колоризма. У свом стваралаштву Поморишац се ослањао на традицију и познате форме средњовековне уметности, и као такав, био је посебна и издвојена појава у националном сликарству између два светска рата.

У колекцији Галерије Матице српске налази се осамнаест радова овог уметника, од којих су у Сталној поставци уметности ХХ века „Модернизми – континуитети и сучељања” изложена два рада: аутопортрет и портрет уметникове кћери Јасминке Поморишац.

.

 

2019
2018
2017
2016
2015
2014
2013

Информације

Стална поставка

Музејска продавница

Актуелно