Užitak: Rituali i navike
Istorija zabave priča je o čovekovoj potrebi za zajedničkom radošću, ali i o društvenoj evoluciji i emancipaciji pojedinca. Iako su ljudi oduvek težili okupljanju, odmor i razonoda su se razlikovali i bili su uslovljeni običajima sredine, rodnim ulogama i mestom u društvenoj hijerarhiji. U srpskoj umetnosti ove modele ponašanja vidimo na brojnim žanr-kompozicijama. Proslave praznika, porodična i lična slavlja, svadbe i rođendani, najstariji su vidovi zabave.
U gastronomskoj istoriji evropske kulture, ima li šta važnije od vina? Od Ilijade i Odiseje do Biblije, u poeziji, slikarstvu, muzici, na filmu, vino je uvek tu. Kao neizostavan simbol mitoloških i religioznih narativa, opažamo ga od trpeze Bahusa, boga vegetacije, plodnosti i uživanja, do hrišćanskog sećanja na Hristovu žrtvu. U likovnoj umetnost vino često vidimo i na prikazima berbi grožđa, gde slatki mirisi fermentacije zaziva putenost, telesna zadovoljstva i zavođenje, ali i kao detalj kafanskih scena gde ispijanje vina podseća na poroke i alkoholizam.
Promene u odevanju i razvoj mode u srpskom društvu mogu se pratiti na brojnim portretima iz XVIII, XIX i XX veka. Predstavljena garderoba, šminka, nakit i drugi aksesoari, kao i poza koju zauzima model, govore o društvenom statusu portretisanih, njihovim težnjama i željama. Dok neki ponosno ističu svoj građanski kostim, drugi spajaju evropski stil oblačenja sa fesom kao nacionalnim obeležjem. Prate se trendovi bečke i pariske mode
Đura Jakšić
Mileva Protić Kocić iz Požarevca, 1866-1869.
Novak Radonjić
Bahus, 1858.
Paja Jovanović
Borba petlova, oko 1900.
Jovan Bijelić
Portret Ruže Sokić rođ. Kuzmanović, 1931.
Ženske cipele,
Švajcarska, Šunenvird, oko 1920.
Sava Šumanović
Koncert u polju, 1925.
Ivan Tabaković
Utakmica, 1927.