Otvaranje izložbe “Jedna sasvim (ne)obična srpsko-francuska veza. Olga Kešeljević i Mark Barbeza”
Priča o dvoje ljudi, njihovim sudbinama, međusobnim odnosima, vezama s evropskom intelektualnom i umetničkom elitom poslužili su kao osnovni narativ izložbe Jedna sasvim (ne)obična srpsko-francuska veza. Olga Kešeljević i Mark Barbeza. Razmišljajući o srpsko-francuskim odnosima izvan velikih istorijskih narativa, izložba želi da istakne da mali znaci u vremenu postaju uporišne tačke u kojima se prepliću kulture Srbije i Francuske. Prevladati zaborav stvaralaštvom i ulaganjem u umetnost, kako su to činili Olga Kešeljević i Mark Barbeza negujući srpsko-francuske umetničke veze, jedan je od mogućih načina da se pojedinac suprotstavi besmislu svakodnevice. Posvećenost „malim“ pričama jedan je od vodećih zadataka novije istorije umetnosti, što upravo ova izložba nastoji da pokaže. U pitanju je priča o životu. O nepresušnoj ljubavi prema književnosti i slikarstvu. O jednoj (ne)običnoj vezi i želji da se prevaziđe zaborav. Izložba obuhvata 95 eksponata – među kojima su najzastupljeniji radovi Ljubice Cuce Sokić, umetnice i bliske prijateljice Olge Kešeljević. Pored bogatog slikarskog opusa pariskoj publici po prvi put umetnica će biti predstavljena i kao ilustratorka i grafička dizajnerka. Izložbu čine i dela drugih srpskih modernista poput Ivana Tabakovića, Bogdana Šuputa i Peđe Milosavljevića, kao i bogat dokumentarni materijal – pisma Olge Kešeljević i Marka Barbezaa, kao i knjige iz Barbezaove izdavačke kuće L’Arbalète. Osim dela iz galerijske kolekcije, izložbu dopunjuju dela i građa iz Narodne biblioteke Srbije, Arhiva SANU, Galerije SANU i privatnih kolekcija.
Izložba je nastala na osnovu naučne studije Olga Kešeljević i Mark Barbeza. Jedna sasvim (ne)obična srpsko-francuska veza, autorke prof. dr Dijane Metlić, koju je objavila Galerija Matice srpske 2020. godine. Prateći i rekonstruišući živote intelektualaca Olge Kešeljević i Marka Barbezaa, njihovu delatnost, umetničku zbirku, knjige koje su objavljivali, dostupnu epistolarnu građu i fotografije iz porodičnih albuma, autorka je ovom studijom i izložbom objedinila ličnu istoriju i umetnost, pojedinca i evropske umetničke tokove i dala znatan doprinos proučavanju kulturnih spona između Francuske i Srbije.
Izložba je organizovana u okviru Meseca frankofonije kroz saradnju Galerije Matice srpske sa Francuskim institutom u Novom Sadu, a zahvaljujući pokroviteljstvu Ministarstva kulture Republike Srbije.