Transformabilnost umetnosti
Šta je to što umetnost čini toliko prijemčivom? Mogu li se iznova kreirati nove mogućnosti za uživanje u umetnosti? Ako posmatramo i razumemo umetnost kao svojstven entitet, u njemu možemo prepoznati mnogostruka lica i posebnosti. Sposobnost umetnosti da se transformiše i prikaže na različite načine, daje nam brojne mogućnosti za interpretaciju. Šta je to što možemo koristiti za nova grupisanja i povezivanja umetničkih dela radi boljeg tumačenja i razumevanja umetnosti? Teorija umetničke forme obuhvata elemente koji predstavljaju vizuelne alate za kreiranje umetnosti, poput linije, površine, teksture, valera, volumena, prostora, boje, svetlosti i senke, kompozicije, harmonije i drugih. Povezivanjem umetničkih dela pomoću vizuelnih elemenata možemo stvoriti imaginarni prostor za sasvim nova ali i drugačija uživanja, čitanja i poimanja umetnosti. Na taj način saznajemo više o principima umetničkog stvaralaštva, otkrivajući značenja pojedinačnih umetničkih dela i smisao umetnosti za društvo.
U vizuelnom smislu, svet i umetnost u njemu teško možemo zamisliti bez boja. Crvena boja je najčešće prisutna boja u prirodi i različitim vidovima umetnosti. Osnovna boja iz koje se menjanjem dobijaju druge sekundarne i tercijarne boje, vrlo često se upotrebljava i kao dominantna boja zbog brojnih značenjskih vrednosti. Crvena asocira na toplotu vatre, krvi i užarenog sunca. Crvena boja simboliše ljubav i odlikuje se kraljevskim statusom, dok u psihološkom smislu označava energičnost, uzbuđenje, ali i razdražljivost i ljutnju. Crvena boja ima dvojako tumačenje jer često referiše na seksualnost, stradanje, smrt i život istovremeno.
Osnovni likovni element – linija, predstavlja neizostavni alat u vizuelnim umetnostima. Sadržana u gotovo svim umetničkim medijima, iskazuje ispoljava se u najrazličitijim oblicima – kao ravna, kriva, izlomljena, isprekidana, meka, oštra, jaka ili slaba, pojedinačna ili prepletena u mrežama. Linija definiše prostor, oblik i strukturu, usmerava dinamiku, kreira površine i daje suštinski karakter umetničkom delu. U likovnom i simboličkom smislu linija može doprineti stvaranju određene atmosfere i emocionalnog doživljaja. slikarstvu, primenjenoj umetnosti pa i u skulpturi – linija predstavlja ključni likovni element u vizuelno-umetničkom stvaralaštvu.
Na koje sve (nove) načine možemo interpretirati umetnička dela kako bismo ih shvatili i u njima uživali? Istorija i teorija umetnosti posmatraju umetnička dela kroz prizmu istorijskog konteksta, tipologiju umetničkih medija i okvire definisane stilskim karakteristikama. Savremena metodologija muzejskih praksi označena je pronalaženjem novih okvira za sagledavanje umetnosti u cilju boljeg razumevanja
Ankica Oprešnik
Jesen u selu, 1959.
Novak Radonjić
Mladi Jovan Jovanović Zmaj, 1854.
Robert Auer
Kraljica Marija Karađorđević, 1926.
Ivan Meštrović
Zmaj i dete (Jovan Jovanović Zmaj), 1954.
Milena Jeftić Ničeva Kostić
Splavovi bugenvilije, 2003.
Petar Lubarda
Konji, oko 1955.
Ljubiša Bogosavljević
Krusiforms, 2004.
Mihailo Živković
Sveti Nikola sa žitijem, 1798.
Zora Petrović
Devojka u narodnoj nošnji, 1951.