Stalna postavka srpske umetnosti 20. veka
Modernizmi – kontinuiteti i sučeljavanja.
Galerija Matice srpske je u periodu posle Drugog svetskog rata značajniju pažnju usmerila na sakupljanje i izlaganje umetnosti 20. veka. Galerija je 1953. godine prvi put organizovala i stalnu postavku koja je uključivala slikarstvo i skulpturu prve polovine 20. veka. Godine 1992, po završenoj sanaciji zgrade, novi prostor na drugom spratu Galerije namenjen je stalnoj postavci umetničkih dela prve polovine 20. veka. Tako počinje veliki povratak 20. veka u Galeriju i niz postavki moderne umetnosti. U međuvremenu je fond umetnosti 20. veka znatno ojačan otkupima, poklonima i legatima, a u najskorijoj prošlosti i kolekcijom kompanije „Tarket”.
U praćenju umetnosti 20. veka iz zbirki Galerije Matice srpske i njenih punktuma mogu se razlikovati gotovo svi modernistički i spram modernizma kritički iskazi, ideje i polazišta. Na toj putanji nastaje umetnost modernizama, kao višeslojni nanos ideja, ideologija, estetika, ličnih filosofija, stilova, sučeljavanja, kontinuiteta, avanturizama, unutrašnjih emigracija, konflikata i snova.
Vidimo li je tako, kao spiralnu ili lavirintsku putanju koju uvek iznova treba ispitivati, kroz napretke i povratke, moramo se povinovati osnovnom htenju modernizama 20. veka i shvatiti je kao stalnu i uvek vitalnu interaktivnu i intertekstualnu dijalošku praksu prošlosti i sadašnjosti, „starog” i „novog”, kao otvoren sistem razlaganja, tumačenja, polemisanja i razumevanja. Stoga današnji umetnički materijal, kako iz prve, tako i iz druge polovine prošlog veka, čini suvislu, premda još nedovoljno zaokruženu, ali dovoljno jasnu celinu koja je u stanju da, putem postavke, mapira najvažnije tačke razvoja moderne i savremene umetnosti tokom proteklog veka.
Autorka stalne postavke umetnosti 20. veka je dr Lidija Merenik, profesorka na Odeljenju za istoriju umetnosti na Filozofskom fakultetu u Beogradu.
Bogdan Šuput,
Kafana u Parizu, 1939.
Sava Šumanović,
Plaža, 1929.
Ivan Tabaković,
Meditacija, 1959.
Milan Konjović,
Autoportret s cigaretom, 1923.
Petar Omčikus,
Guvernerova vila u Zadru, 1947.
Đorđe Bošan,
Mrtva priroda sa korama od pomorandže, 1956.
Nadežda Petrović,
Pompeji, 1907.
Petar Dobrović,
Jedrilice u luci, 1935.
Sava Šumanović,
Mornar na molu, 1921–22.
Lazar Vozarević,
Oplakivanje Hrista, 1956.