GMS | icon

Utočišta: Čovek i okruženje

Dom je prostor življenja, porodičnog okupljanja, mesto stvaranja i čuvanja sećanja, granica između spoljašnjeg i unutrašnjeg sveta, privatnog i javnog.

Vekovima je centralno mesto u domu zauzimalo ognjište, tradicionalni prostor okupljanja oko vatre, hrane i topline. U novije doba ta tačka zajedničkog boravljenja više klase postaje salon u kome se odvijaju i javni i privatni sadržaji aktivnosti porodičnog života. Tokom XIX i početkom XX veka salon ili „velika soba“ bio je najreprezentativniji deo doma. Tu su „izlagane“ statusne porodične dragocenosti, srebrnina, porcelan, ikone, porodični potreti i umetničke slike. Bio je mesto obedovanja, proslava i potvrđivanja društvenog statusa. Tridesetih godina XX veka dom postaje inspiracija umetnicima. U srpskom slikarstvu javlja se pravac intimizam. Građanski enterijeri postaju odaje spokoja gde su figure prepuštene mirnoj atmosferi i tišini.

Priroda je za čoveka oduvek bila izvor života, a pejzaž mnogo više od njenog uokvirenog isečka. U srpskoj umetnosti pejzaž se inicijalno pojavljuje kao pozadina religijskih i istorijskih kompozicija, da bi tek u XX veku postao samostalna tema. Pod uticajem evropskih modernista, srpski slikari izlaze iz ateljea i počinju da slikaju u pleneru. Rad u prirodi podstče ih da prosvetle paletu i da slobodnim potezima četkice hitro slikaju brze promene. U narativnom smislu pejzaž je mnogo više od predstave krajolika. To su slike lične istorije, vizije vlastite zemlje, predstave društvenih promena i iznuđenih izmeštanja.

Tokom XX veka, modernizacija i progres srpskog društva, kao i brz industrijski razvoj, često su u umetnosti slavljeni prikazima gradilišta, fabrika i brodogradilišta. Kritički glasovi su se ređe čuli. Danas, ovi prizori izvesno imaju drugačije značenje.

Životinje su u umetnosti često bile deo idiličnih prikaza prirode, predmet inspiracije i divljenja.  Od najstarijih vremena korišćene su kao metafore ljudskih osobina i osećanja. Istovremeno, predstava životinja u vizuelnoj kulturi može biti i oličenje potrebe i pokušaja čoveka da razume prirodu i da joj se približi.

Бета-Вукановић,-Крсна-слава,-1904.

Beta Vukanović
Krsna slava, 1904.

Јован-Бијелић,-Портрет-породице-Војиновић,-1938.

Jovan Bijelić
Portret porodice Vojinović, 1938.

Славка-Петровић-Средовић,-Бели-медвед,-1956.

Slavka Petrović Sredović
Beli medved, 1956.

Богдан-Шупут,-Из-Каменичког-парка,-1939.

Bogdan Šuput
Iz Kameničkog parka, 1939.

Марко-Челебоновић,-Фигура-у-ентеријеру,1934.

Marko Čelebonović
Figura u enterijeru, 1934.

Димитрије-Петровић,-Везув-у-пламену,-1870.

Dimitrije Petrović
Vezuv u plamenu, 1870.

Миленко-Шербан,-Пролеће-у-Фрушкој-гори,-1933.

Milenko Šerban
Proleće u Fruškoj gori, 1933.

Петар-Добровић,-Пејзаж-са-морем,-1927.

Petar Dobrović
Pejzaž sa morem, 1927.