Avanture učenja izvan zidova vrtića i škola

Dugogodišnja saradnja Galerije Matice srpske i Predškolske ustanove „Maštolend” iznedrila je zajednički projekat Avanture učenja izvan vrtića u okviru programa „Erazmus +” koji je trajao od novembra 2019. do juna 2022. godine. Cilj projekta bio je pružanje podrške vaspitačima, učiteljima, edukatorima u radu sa decom predškolskog i nižeškolskog uzrasta, s akcentom na igru i učenje izvan zidova vrtića i škola. Kroz projekat se stvorila izuzetna saradnja sa kolegama iz partnerskih ustanova – Dječjim vrtićem „Maslačak“ iz Pule u Hrvatskoj, Osnovnom školom „Dobje“ iz Dobja pri Planini u Sloveniji, Predškolskom ustanovom „Maštolend“ iz Novog Sada i Predškolskom ustanovom „Včielka“ iz Bačkog Petrovca.

Decenijski rad Galerije Matice srpske u radu na edukativnim programima za decu prepoznat je od strane vaspitno-obrazovnih ustanova kao primer dobre prakse, dok su muzejski edukatori Galerije kroz projekat dobili dragocena iskustva i znanja o radu sa decom. Preplitanje ovih znanja i iskustava rezultiralo je priručnikom Avanture učenja izvan zidova vrtića i škola kao i međunarodnom konferencijom održanom u Novom Sadu od 17. do 19 juna 2022. godine.

Ideja priručnika jeste da pomogne praktičarima da izlazak izvan zidova vrtića i škola postane uobičajen način podučavanja dece. Poseban akcenat stavljen je na osnaživanje odraslih da podrže dečju potrebu za aktivnim dolaženjem do saznanja, kroz aktivnosti koje za njih imaju smisla. Podrška razvoju pozitivnih dispozicija za učenja kroz istraživačke aktivnosti dece na različitim mestima u zajednici, nasuprot pasivnom podučavanju u učionicama, jeste jedna od najvažnijih vrednosti ove knjige. Profesionalne kompetencije za program Avanture učenja izvan zidova vrtića i škola predstavljene su praktičnim primerima i refleksijama vaspitača, učitelja, muzejskih pedagoga, stručnih saradnika i direktora, koji su autori ove knjige. Verujemo da će bogato iskustvo praktičara koji su je pisali, pomoći u sagledavanju dobrobiti koju za decu imaju izlasci izvan zidova vrtića i škola, te doprineti da učešće roditelja, organizacija i pojedinaca iz zajednice u razvijanju obrazovnih programa postane rutina.

Digitalno izdanje priručnika možete preuzeti ovde.

 

Učenje nije nešto što se čuva u kutiji, čak i kada je kutija u obliku učionice. Sklonost učenju, radoznalost i traganje za znanjem razvijaju se kada se osećamo inspirisanim. Svet izvan učionice jeste bogato inspirativan, stalno oživljava ono što se dešava u učionici. To je izvor svih naših učenja – o našoj istoriji, kulturi, našem mestu, prirodnom svetu oko nas i odnosima koje gradimo. Taj dvosmerni tok može se utkati u obrazovanje svakog deteta, potpuno se oslanjajući na kulturu bilo koje škole.

Out-of-Classroom Learning, Real World Learning Partnership (2003)