Дугогодишња сарадња Галерије Матице српске и Предшколске установе „Маштоленд” изнедрила је заједнички пројекат Авантуре учења изван вртића у оквиру програма „Еразмус +” који је трајао од новембра 2019. до јуна 2022. године. Циљ пројекта био је пружање подршке васпитачима, учитељима, едукаторима у раду са децом предшколског и нижешколског узраста, с акцентом на игру и учење изван зидова вртића и школа. Кроз пројекат се створила изузетна сарадња са колегама из партнерских установа – Дјечјим вртићем „Маслачак“ из Пуле у Хрватској, Основном школом „Добје“ из Добја при Планини у Словенији, Предшколском установом „Маштоленд“ из Новог Сада и Предшколском установом „Вчиелка“ из Бачког Петровца.
Деценијски рад Галерије Матице српске у раду на едукативним програмима за децу препознат је од стране васпитно-образовних установа као пример добре праксе, док су музејски едукатори Галерије кроз пројекат добили драгоцена искуства и знања о раду са децом. Преплитање ових знања и искустава резултирало је приручником Авантуре учења изван зидова вртића и школа као и међународном конференцијом одржаном у Новом Саду од 17. до 19 јуна 2022. године.
Идеја приручника јесте да помогне практичарима да излазак изван зидова вртића и школа постане уобичајен начин подучавања деце. Посебан акценат стављен је на оснаживање одраслих да подрже дечју потребу за активним долажењем до сазнања, кроз активности које за њих имају смисла. Подршка развоју позитивних диспозиција за учења кроз истраживачке активности деце на различитим местима у заједници, насупрот пасивном подучавању у учионицама, јесте једна од најважнијих вредности ове књиге. Професионалне компетенције за програм Авантуре учења изван зидова вртића и школа представљене су практичним примерима и рефлексијама васпитача, учитеља, музејских педагога, стручних сарадника и директора, који су аутори ове књиге. Верујемо да ће богато искуство практичара који су је писали, помоћи у сагледавању добробити коју за децу имају изласци изван зидова вртића и школа, те допринети да учешће родитеља, организација и појединаца из заједнице у развијању образовних програма постане рутина.
Дигитално издање приручника можете преузети овде.
Учење није нешто што се чува у кутији, чак и када је кутија у облику учионице. Склоност учењу, радозналост и трагање за знањем развијају се када се осећамо инспирисаним. Свет изван учионице јесте богато инспиративан, стално оживљава оно што се дешава у учионици. То је извор свих наших учења – о нашој историји, култури, нашем месту, природном свету око нас и односима које градимо. Тај двосмерни ток може се уткати у образовање сваког детета, потпуно се ослањајући на културу било које школе.
Out-of-Classroom Learning, Real World Learning Partnership (2003)